![](/admin_assets/content/content_visuals/102-content_03.jpg?v=211202&t=190702164047)
Hengivne ølbryggere
AB InBevs spede begynnelse strekker seg over 800 år tilbake i tid, til belgiske munker med bryggerierfaring. Et av våre opprinnelige ølmerker, Leffe, oppsto i klostrene deres.
Andre steder i Belgia eksperimenterte hengivne munker med bryggeriteknikker for å lage Hoegaarden, et rikt og sitrusaktig hveteøl. Disse bryggene var så gode at menighetsmedlemmene var fristet til å hoppe over kirkebesøket og heller nyte fruktene av munkenes utsøkte arbeid i fulle drag.
![](/admin_assets/content/content_visuals/103-content_04.jpg?v=211202&t=190702164512)
Det var ikke bare i Belgia at det ble brygget øl. Tyskerne var også i ferd med å skape seg et navn innen ølbrygging, takket være Reinheitsgebot – eller renhetsloven.
Denne bestemmelsen oppsto i Bayern og sa at øl kun kan brygges med malt, humle og vann. Landets ølbryggere befestet med dette en unik tysk måte å brygge øl på.
Selv engelskmennene satte teen sin til side for å begynne å brygge Bass-øl i 1777. Øl fra Bass ble ved en tilfeldighet også verdens første varemerkebeskyttede produkt.
Bruk og tilpasning
Europeere som reiste ut i den nye verdenen, tok med seg lidenskapen sin for øl på reisen. I Canada leverte Labatt Brewery det samme velbalanserte og svært aromatiske ølet til områder som Toronto, Montreal og Maritime-provinsene.
![](/admin_assets/content/content_visuals/107-content_01.jpg?v=211202&t=190703095650)
I 1860, i den ølglade byen St. Louis, tok Eberhard Anheuser kontroll over Bavarian Brewery.
Etter at Adolphus Busch ble kompanjongen hans, stiftet de Anheuser-Busch Brewing Association. Med nyskaperånd og innovasjon bygde de et system med kjølevogner som spredte Budweiser-øl over hele USA og omsider resten av verden.
![](/admin_assets/content/content_visuals/105-content_03.jpg?v=211202&t=190702170013)
Latin- og Sør-Amerika tok imot pilsnerøl i tysk og østerriksk stil som om det skulle være deres eget. Det største bryggeriet i Peru, Backus and Johnston Brewery, ble grunnlagt i 1879 av Jacob Backus og Howard Johnston. I Argentina ble Cerveza Quilmes praktisk talt et nasjonalsymbol.
![](/admin_assets/content/content_visuals/108-content_01.jpg?v=211202&t=190703105538)
Paraguay gjorde sitt inntog på bryggerimarkedet med et lyst, gyllent øl. Ølets milde smak og aroma ble produsert av Cervercería Paraguaya.
Øst for Peru, i Brasil, ble merkene Antarctica og Brahma grunnlagt. Disse klare, rene pilsnerølene ble nummer en og to på listen over de mest populære ølene i Brasil. De to merkene slo seg etter hvert sammen til Ambev, som konkurrerte side om side med Cervercería Paraguaya.
![](/admin_assets/content/content_visuals/106-content_04.jpg?v=211202&t=190703092506)
Tilbake i Belgia skapte bryggeriet Brouwerij Artois en ny måte å feire jul på – med Stella Artois. Dette ølet ble opprinnelig kun solgt om vinteren, men ble etter hvert et populært øl året rundt.
![](/admin_assets/content/content_visuals/112-content_01.jpg?v=211202&t=190703105007)
På slutten av 1900-tallet skapte Mexico sin egen vri på tradisjonelle europeiske teknikker med en «spesiell modell» for øl – Modelo Especial. I kombinasjon med Corona, Pacífico og andre favoritter ble Grupo Modelo ledende innenfor ølproduksjon i Mexico.
![](/admin_assets/content/content_visuals/113-content_01.jpg?v=211202&t=190703105136)
Nederlenderne tok bryggeriekspertisen sin til Afrika, der de grunnla South African Breweries (SAB) i det legendariske hovedkontoret til Castle Brewery.
Her serverte de øl til et voksende marked av gruvearbeidere og gullgravere rundt Johannesburg. SAB ble til slutt ryggraden i SABMiller.
I Australia la Carlton & United Breweries (CUB) til sin egen unike, australske vri – fra gyllent øl til premium lager og svært aromatisk stout.
![](/admin_assets/content/content_visuals/114-content_01.jpg?v=211202&t=190703105710)
Oriental Brewery Co. bør også nevnes. Dette selskapet har opplevd stor suksess med sitt friske, brusende og skarpe Cass-øl – det mest populære ølmerket i Sør-Korea.
Samarbeid
Over tid slo disse dyktige ølbryggerne seg sammen. Interbrew og Ambev ble til InBev. Anheuser-Busch sluttet seg deretter til dem, og sammen er de kjent som AB InBev.
![](/admin_assets/content/content_visuals/117-content_01.jpg?v=211202&t=190703111320)
I resten av verden ble bryggerier som Mexicos Grupo Modelo, Sør-Koreas Oriental Brewery og SABMiller forent under paraplyen AB InBev. De hadde alle et felles mål – bringe folk sammen for å skape varige relasjoner over godt øl.
Med så mange forskjellige kulturelle perspektiver kultivert over mange århundrer er vi unikt posisjonert til å skape global endring. Så vi fortsetter å skape morgendagens favorittsmaker mens vi samtidig hedrer vår rike bryggeriarv.