VÅR TRADISJON

Seks århundrer med bryggerihistorie

AB InBevs historie er en global historie som strekker seg over flere kontinenter og generasjoner. Det er ikke bare vår historie, det er selve ølets historie.

Hengivne ølbryggere

AB InBevs spede begynnelse strekker seg over 800 år tilbake i tid, til belgiske munker med bryggerierfaring. Et av våre opprinnelige ølmerker, Leffe, oppsto i klostrene deres.

Andre steder i Belgia eksperimenterte hengivne munker med bryggeriteknikker for å lage Hoegaarden, et rikt og sitrusaktig hveteøl. Disse bryggene var så gode at menighetsmedlemmene var fristet til å hoppe over kirkebesøket og heller nyte fruktene av munkenes utsøkte arbeid i fulle drag.

Det var ikke bare i Belgia at det ble brygget øl. Tyskerne var også i ferd med å skape seg et navn innen ølbrygging, takket være Reinheitsgebot – eller renhetsloven.

Denne bestemmelsen oppsto i Bayern og sa at øl kun kan brygges med malt, humle og vann. Landets ølbryggere befestet med dette en unik tysk måte å brygge øl på.

Selv engelskmennene satte teen sin til side for å begynne å brygge Bass-øl i 1777. Øl fra Bass ble ved en tilfeldighet også verdens første varemerkebeskyttede produkt.

Bruk og tilpasning

Europeere som reiste ut i den nye verdenen, tok med seg lidenskapen sin for øl på reisen. I Canada leverte Labatt Brewery det samme velbalanserte og svært aromatiske ølet til områder som Toronto, Montreal og Maritime-provinsene.

 

I 1860, i den ølglade byen St. Louis, tok Eberhard Anheuser kontroll over Bavarian Brewery.

Etter at Adolphus Busch ble kompanjongen hans, stiftet de Anheuser-Busch Brewing Association. Med nyskaperånd og innovasjon bygde de et system med kjølevogner som spredte Budweiser-øl over hele USA og omsider resten av verden.

 

Latin- og Sør-Amerika tok imot pilsnerøl i tysk og østerriksk stil som om det skulle være deres eget. Det største bryggeriet i Peru, Backus and Johnston Brewery, ble grunnlagt i 1879 av Jacob Backus og Howard Johnston. I Argentina ble Cerveza Quilmes praktisk talt et nasjonalsymbol.

 

Paraguay gjorde sitt inntog på bryggerimarkedet med et lyst, gyllent øl. Ølets milde smak og aroma ble produsert av Cervercería Paraguaya.

Øst for Peru, i Brasil, ble merkene Antarctica og Brahma grunnlagt. Disse klare, rene pilsnerølene ble nummer en og to på listen over de mest populære ølene i Brasil. De to merkene slo seg etter hvert sammen til Ambev, som konkurrerte side om side med Cervercería Paraguaya.

 

Tilbake i Belgia skapte bryggeriet Brouwerij Artois en ny måte å feire jul på – med Stella Artois. Dette ølet ble opprinnelig kun solgt om vinteren, men ble etter hvert et populært øl året rundt.

 

På slutten av 1900-tallet skapte Mexico sin egen vri på tradisjonelle europeiske teknikker med en «spesiell modell» for øl – Modelo Especial. I kombinasjon med Corona, Pacífico og andre favoritter ble Grupo Modelo ledende innenfor ølproduksjon i Mexico.

Nederlenderne tok bryggeriekspertisen sin til Afrika, der de grunnla South African Breweries (SAB) i det legendariske hovedkontoret til Castle Brewery.

Her serverte de øl til et voksende marked av gruvearbeidere og gullgravere rundt Johannesburg. SAB ble til slutt ryggraden i SABMiller.

I Australia la Carlton & United Breweries (CUB) til sin egen unike, australske vri – fra gyllent øl til premium lager og svært aromatisk stout.

 

Oriental Brewery Co. bør også nevnes. Dette selskapet har opplevd stor suksess med sitt friske, brusende og skarpe Cass-øl – det mest populære ølmerket i Sør-Korea.

Samarbeid

Over tid slo disse dyktige ølbryggerne seg sammen. Interbrew og Ambev ble til InBev. Anheuser-Busch sluttet seg deretter til dem, og sammen er de kjent som AB InBev.

I resten av verden ble bryggerier som Mexicos Grupo Modelo, Sør-Koreas Oriental Brewery og SABMiller forent under paraplyen AB InBev. De hadde alle et felles mål – bringe folk sammen for å skape varige relasjoner over godt øl.

Med så mange forskjellige kulturelle perspektiver kultivert over mange århundrer er vi unikt posisjonert til å skape global endring. Så vi fortsetter å skape morgendagens favorittsmaker mens vi samtidig hedrer vår rike bryggeriarv.

 

Det er over 600 år siden vi startet en ølrevolusjon.

Skål for de neste 100!
 

SE MÅLENE VÅRE FOR 2025